Zaliczki na poczet odszkodowanie – jak to działa?

Jeśli uczestniczyłeś w wypadku i doznałeś obrażeń ciała, czasami może upłynąć dużo czasu, zanim zostanie wypłacone pełne odszkodowanie. W tym czasie możesz ponosić koszty leczenia, może wystąpić utrata dochodu i inne obciążenia finansowe. W takiej sytuacji możesz ubiegać się o zaliczkę na poczet odszkodowania. Zastanawiasz się, jak to dokładnie wygląda? W tym artykule wyjaśniamy, czym jest zaliczka, kiedy możesz się o nią ubiegać i jak ją otrzymać.

Czym jest zaliczka na poczet odszkodowanie?

Zaliczka na poczet odszkodowania to płatność na pokrycie bieżących wydatków przed definitywnym ustaleniem ostatecznej wysokości odszkodowania. Ma ona na celu wsparcie finansowe ofiary wypadku do czasu zakończenia całego procesu postępowania odszkodowawczego.

Dlaczego zaliczka jest potrzebna?

Po wypadku wydatki finansowe mogą szybko się piętrzyć. Mowa tu o kosztach leczenia, fizjoterapii, dojazdów do lekarzy, a nawet utracie dochodu jeśli (czasowo) nie będziesz w stanie pracować. Zaliczka sprawi, że nie będziesz musiał sam z własnych środków pokrywać tych wydatków, a to zmniejszy Twoje zmartwienia dotyczące sytuacji finansowej.

Kiedy masz prawo do zaliczki?

Zaliczka zazwyczaj przysługuje, jeśli:

  • Odpowiedzialność prawna została uznana przez stronę przeciwną lub jej ubezpieczyciela.
  • Doznałeś szkody, którą potrafisz udokumentować  i ponosisz z tego tytułu bezpośrednie koszty.
  • Wysokość całkowitego odszkodowania nie może zostać jeszcze ustalona, np. z powodu nadal trwającego leczenia. 

W jakich sytuacjach można otrzymać zaliczkę?

Zaliczka na poczet odszkodowania może zostać przyznana w różnych sytuacjach, m.in.:

  • Podczas długiej rekonwalescencji
    Jeśli leczenie potrwa miesiące lub lata, a ty nie możesz pracować i tracisz dochody, to zaliczka może pomóc Ci przetrwać finansowo ten trudny czas.
  • W przypadku wysokich kosztów leczenia
    Operacje, rehabilitacja czy leki mogą być dość drogie. Zaliczka daje pewność, że będziesz mógł pokryć te koszty i unikniesz problemów finansowych.
  • Przy utracie dochodu wynikającej z niezdolności do pracy
    Jeśli w wyniku wypadku nie możesz pracować, nawet czasowo, to możesz otrzymywać niższe wynagrodzenie. Zaliczka pomoże Ci opłacić rachunki stałe, takie jak czynsz czy rata kredytu hipotecznego. 

W jaki sposób można wystąpić o zaliczkę?

Wniosek o zaliczkę składa zazwyczaj Twój przedstawiciel prawny – specjalista ds. szkód osobowych lub doradca prawny. Proces ten składa się z kilku kroków:

  1. Ustalenie odpowiedzialności prawnej
    Zanim zostanie przyznana zaliczka na poczet odszkodowania strona przeciwna lub jej ubezpieczyciel musi uznać odpowiedzialność prawną w sprawie. Zwykle dzieje się to na podstawie wstępnej analizy okoliczności wypadku.
  2. Udokumentowanie szkody
    Twój przedstawiciel prawny ustala dowody poniesionej przez Ciebie szkody, takie jak raporty medyczne, odcinki wynagrodzeń i rachunki za leczenie. Im lepiej udokumentowana jest szkoda, tym większa jest szansa na zaliczkę.
  3. Złożenie wniosku
    Twój przedstawiciel prawny wysyła formalny wniosek o zaliczkę do ubezpieczyciela strony przeciwnej z dokładnym uzasadnieniem szkody i wysokością kwoty żądanej zaliczki.
  4. Wypłata zaliczki
    Po rozpatrzeniu i zatwierdzeniu wniosku ubezpieczyciel wypłaca zaliczkę. Zwykle trwa to kilka tygodni, w zależności od złożoności sprawy. 

Jak ustalana jest wysokość zaliczki?

Wysokość zaliczki zależy od kilku czynników:

  • Powagi urazu
    Im poważniejsze są obrażenia i im dłuższa jest rekonwalescencja, tym wyższa może być kwota zaliczki.
  • Oczekiwana wysokość całkowitego odszkodowania
    Zaliczka stanowi zawsze część całkowitego odszkodowania.
  • Bieżące straty finansowe
    Jeśli koszty leczenia są wysokie i występuje utrata dochodu z powodu niezdolności do pracy to zostaje to uwzględnione w kwocie zaliczki.
  • Postawa ubezpieczyciela
    Niektórzy ubezpieczyciele działają szybciej niż inni. Twój przedstawiciel prawny może ponaglić ubezpieczyciela w przypadku opóźnień w wypłacie zaliczki.

W razie potrzeby można otrzymać więcej niż jedną zaliczkę – np. gdy uraz jest poważny i leczenie jest długotrwałe, co oznacza tym samym, że sam proces odszkodowawczy trwa dłużej. 

Czy zaliczkę trzeba zwrócić?

Zaliczka to część Twojego całkowitego odszkodowania i zostaje z nim rozliczona.
Jeśli ostateczne całkowite odszkodowanie będzie wyższe niż wypłacona w trakcie procesu odszkodowawczego zaliczka/ zaliczki to na koniec otrzymasz różnicę/ pozostałą do wypłaty kwotę.
Nigdy nie zdarza się, że należy zwrócić zaliczkę, ponieważ ubezpieczyciel przy jej wypłacie zawsze upewnia się, że nie przekracza ona przewidywanej wysokości całkowitego możliwego odszkodowania.

Dlaczego warto mieć wsparcie przedstawiciela prawnego przy ubieganiu się o zaliczkę?

Wniosek o zaliczkę może wydawać się prosty, ale w praktyce mogą pojawić się przeszkody. Ubezpieczyciel może próbować zmniejszyć kwotę zaliczki lub odmówić jej wypłaty/ odrzucić wniosek.

Jak może pomóc Ci przedstawiciel prawny – specjalista ds. szkód osobowych?

  • Prowadzi negocjacje z ubezpieczycielem, abyś dostał należną Ci kwotę zaliczki.
  • Przedstawia solidne uzasadnienie Twojego roszczenia o odszkodowanie, dzięki czemu decyzja w sprawie wypłaty zaliczki może zostać podjęta szybciej.

Zapobiega niepotrzebnym opóźnieniom i wie, jak egzekwować wykonanie płatności przez stronę przeciwną.

Tijbout Odszkodowanie pomoże Ci w uzyskaniu zaliczki

W Tijbout Odszkodowanie rozumiemy, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa finansowego, zwłaszcza po wypadku. Dlatego nasi specjaliści pomogą Ci złożyć wniosek o zaliczkę, dzięki czemu nie popadniesz niepotrzebnie w problemy finansowe.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu w sprawach dotyczących szkód osobowych, zapewniamy, że otrzymasz to, do czego masz prawo – szybko, profesjonalnie i bezproblemowo.

Chcesz sprawdzić, czy masz prawo do zaliczki na poczet odszkodowania?
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać niezobowiązującą konsultację. Jesteśmy tu po to, żeby Ci pomóc.

Bezpośrednia bezpłatna porada?

+31 (0)36 530 24 37

Skontaktuj się ze specjalistą

[email protected]

Odpowiedź na wszystkie pytania w ciągu 24 godzin

Wyślij nam wiadomość

Skontaktuj się ze specjalistą